23 januari - tåg i all ära och genus

Lång läsning idag, men det är så värt det!!
*
föreläsningen idag var jätte bra av det jag hörde! (svävar tyvärr iväg i mina tankar ibland) måste göra en dag på vfu platsen till, hade visst missat en dag, oops! men vill inte tillbaka dit av många anledningar!

på tåget tillbaka från karlstad satt jag i en vagn som var fullt av roliga folk i!
händelse ett: en mamma och ett barn på ca 5-6 år satt runt ett bord med fyra platser. barnet satt och målade och mamman läste i kupe. i kil steg en tjej på ca 25 år på och satte sigg mitt emot barnet. de började så smått att prata om vad han målade för något. efter ett tag ville barnet göra brev till sin farfar och farmor som bodde i åmål. tjejen sa då att man kan vika teckningen och skriva på utsidan av den. hon frågade vad far föräldrarna hette och sa att deras namn måste stå på framsidag, sedan adressen och vilket nummer som dom bor på varav barnet kollar undrande på henne och hon svarar det nummret som står på farfars hus och barnet skrev ner siffran 10 på brevet. sen måste man ha en postkod och postkoden är ett nummer som beskriver vilket område man bor i, exempelvis åmål eller karlstad. och sen orten som han skrev åmål på. sist måste du skriva vilket land de bor i så att det inte kommer till norge! barnet kollar upplysande på tjejen och skrev sverige. man såg verkligen stoltheten i hans ögon över hans nya kunskaper! de fortsatte prata om att man ska ha frimärke, hur brevet kommer från en brevlåda till huset. barnet utbrister: man måste tejpa ihop brevet så brevbäraren inte ser min teckning! de gick tillsammans och frågade i kiosken om de hade tejp men tyvärr var vad de fick till svar. de satte sig igen och tjejen frågade pojken om han visste något annat som är klibbigt och pojken svarade efter lite tänkande: tuggumit i din mun? flickan spottade ut det till han och han klistrade glatt ihop brevet sedan fortsatte diskussionerna på.
jag undrar om tjejen var medveten om att hennes sätt att bete sig mot pojken var alldeles perfekt? sådan pedagogik är det inte alla som har! jag såg direkt att hon tänkte på det kompetenta barnet och utmanade hans tänkande och förklarade när han inne nådde fram! så skönt att se att det ändå finns hopp i form av alldagliga tåg ressinärer!

i grums steg det på en kille som jag skulle tippa på var 23 år gammal. han hade kilklack på skorna, stuprörs jeans(enormt tighta) och en rosa skjorta på sig) Han satte sig mittemot mig och kollade barskt på mig och satte sig med ena benet över det andra (som annars tjejer gör??)jag började att le när han var tvungen att ta hjälp av händerna för att få upp benet på det andra, hmm kanske för de tighta jeansen?  han tog fram en tidning, Extra Bild för 19 kr. okej tänkte jag, kanske även killar vill läsa om viktnedgångar, olika dieter och bilder på vilka som varit otrogna! log åter igen för mig själv. han tar upp en påse naturgodis och ställer på sätet jämte honom. hmm, okej han kanske bryr sig om sin vikt! men det är här jag börjar skratta ganska mycket, han tar upp en riktig godis ur naturgodispåsen! en röd kyssläpp! han kollar på mig och jag kollar åter igen på mobilen som om det var den som var grunden till mitt skrattanfall! när han läst klart allt skvaller kom nästa tidning upp(han hade en hög eftersom han skulle till göteborg). jag tänkte att det kanske kommer en "normal killtidning" upp, men nej då, hej på dig Vecko revyn!
jag tänkte en tanke som får mig att bli arg på mig själv: hur tjejig får man vara? men vem bestämde igentligen att de tidningarna bara är för tjejer eller att kilklackar var tjejiga? han var ialla fall grymt bra på att gå i dem! och hans ben i de jeansen var grymt snygga, för att inte börja snacka om rumpan!! vem bestämde att detta är killars sak och att vissa saker är tjejers saker? jag hade en del att tänka igenom när jag väl kom hem!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0